تناول الحالاتية دمية الأراجوز وبباته الشهيرة من وجهة نظر الحالاتية
المسرحية وحسب منهجهم سواء بالكتابة
المسبقة او الارتجال وفقآ للحالة المقدمة
حافظ الحالاتية على الشكل الأساسي للأرجوز من حيث المظهر ( جلباب وطرطور
باللون الأحمر وعصا الأرجوز ذات الصوت العالي ) لم يستخدم الحالاتية ( الأمانة )
لأزهار الصوت المتعارف عليه مع وجود الملاغى لتصحيح مخارج الألفاظ وتصحيح مفهوم
الكلمة بما يخدم البابة المقدمة وتفجير الكوميديا ولكن الأرجوز مع الحالاتية كانت
مخارج ألفاظه صحيحة وكلماته واضحة وذلك من خلال تدريب المؤدى على صوت اقرب للأمانة
ولكن مخارج ألفاظه سليمة
![]() |
ارجوز الحالاتية بأحتفاليات ليالى المحروسة الرمضانية بالمنصورة |
![]() |
الفنان القدير محمود شكوكو مع دمية الأرجوز |
حبك مكلبش في ضلوعي
? النبي بقى ردى عليــــــا
مـــــا تــردى . طـب ردى
صوت
نفوسة : ( ضحكة )
أراجوز : وعلى صوتك يا بهية
نفوسة : أصل أنى ....
أراجوز : هـــية ?
نفوسة : أنى ...
(أر) : هــية ? ( ن) :أنى
... [ تكرار] ( أر) : هــية ?
نفوسة : مكسوفة
أراجوز : طب هاتى .
نفوسة : أية
? (أر) : هاتى ... (ن) : أية ? [ تكرار] (أر) : هاتى بوسة .
نفوسة : (تضربة
) أه يا قليل الأدب
أراجوز : أنتي زعلتي . طب خلاص حقك عليا . طب توبة ? النبي
توبة
( يبوسها ) ? سماح النوبة
( يبوسها ) . طب أنا غلطان ( يبوسها ) .
طب أنا زعلان ( تبوسه )
( يحاول الأراجوز حضنها ?
النزول لأسفل )
أراجوز : على الله
نفوسة : لأ
. دا بعيد عن عينك . بقى لك كام سنة خاطبني
أراجوز : عشر سنين . مــش كتير
نفوسة : وهــ
أقعد كتير مستنية ?
أراجوز : لأ . ما أنا جبت الطشت . ? الإبريق . ?
جوز قباقيب
نفوسة : يا فرحتي بيك يا سبعي في عشر سنين
أراجوز : أصل الحالة يعنى . بــس فرجة قريب
نفوسة : هو
أنت يا راجل يا منيل جبت حاجة لسة
أراجوز : مش مكفيكى راجل
نفوسة : راجل . ماكنش يتعز يا عنية . أقرا اللستة
أراجوز : عاوزين أوضة بمنافعها
دوحر : قصدة شقــة
نفوسة : و أية كمان
أراجوز : كنبتان في المندرة
دوحر : صالون أستيل
نفوسة : وأية كمان
دوحر : أنترية
نفوسة : وأية كمان
دوحر : غرفة نوم بليكار ? بوتوجاز ما ينطفى لة نار ?
تليفزيون ? ثلاجة
? عربية ? رصيد في البنك
أراجوز :
يا بنى حرام عليك ماتفتحش عنيها
نفوسة : ســامع يا منيل ( للأراجوز )
دوحر : سامع العمر بيجرى ولا عاد يفيد الطبل على طبلي ?
دى فرصتي والحبل
متساب إلى . وأنتو هنا قاعدين . يا
أراجوز في زمن الزمبلك ملكش قيمة
ولا لآزمة . لأنك دمية بطرطور مش
بالرموت كنترول . شكلك مش
مودرن ما ينفعش في أفلام الكرتون مش
مستورد . آل بيدعموا ? يساندوا
الإنتاج المحلى رغم أنك مكتوب عليك
صنع في مصر . محدش معبرك
يا صاحبي أنت في سكة اللي رايح وأنا
عاوز سكة اللي جاى .
هــ أمشى بلاد الله لخلق الله يمكن
الدنيا مرة تضحك لي . هنا زادي بقى
طعمة مــر .
مهــاود : في
بلادي أطيب لي
دوحر : ( ينظر ألي مهاود ) هـتعمل فيها فدائي خليك
أنت أما أنا خلاص نويت
أراجوز : دى مراتى ? الله العظيم مراتى ? كنا بنهزر
مهــاود : الولد دة مش أبن بلد . طب ياخويا خلى
العقد ينفعك . تقولش هــتجيب
الديب من ديلة
أراجوز : أه
مهــاود : هو اللي غلطان . بكرة يندم
أراجوز : أه
مهــاود
: أنت زعلان يا أراجوز
أراجوز : أه
مهــاود : أه
( للمغنى ) شوف بقى يا أستاذ الغلب ? سنينة
أراجوز : سنينة
مهــاود
: الفقر واللي جايبينة
أراجوز : جايبينة
مهــاود
: وعشان الأراجوز ونفوسة سمعنى أتقل أغنية حزاينى
المغنى : أه ..... دارنــا يـا آه فـي موالـى
أن جار علينا الزمن بأمة
خـبــى بـقـــــى ? دارى
يا مبعترة ولادك ... زادهم
فى زوادك
وأن كـان دا جيل الشـتت
دفــى بقـى أحفادك
مهــاود : اللي
مشيوا الله يسهل لهم . ماقدروش يفهموا كويس . بس أنا فاهمك .
واللي يحب النبي يقول هية
أراجوز : نفوسة يا مراتى
نفوسة : متكلمنيش
أراجوز : اقصري
الشر يا نفوسة
نفوسة : يأمة خوفتنى
أراجوز : هاضربك زي زمان يا نفوسة
نفوسة : كان زمان يا عنية
أراجوز : دا أنا أديتك الود والحب يا نفوسة
نفوسة : ما عادوش يملوا
عنية
أراجوز : أنا جوزك حبيبك
نفوسة : عارفة يا جوز . ماعدتش من مستوايا وفوق بقى لنفسك
أراجوزِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ : (
يرفع العصا ) على اللة
نفوسة : ( تخلع الدمية وتخرج بشأنها ) عندك أنت
فاكر نفسك أية الحاكم بأمرك .
رحت ولا جيت أراجوز . طول عمري
عايشة معاك تحكم وتتحكم . وأنا
صابرة . لكن النهاردة . ولاد جنسى
خدوا بحقي وبقى فيهم السفيرة
والوزيرة ورئيسة الحكومة خلاص . راح
زمان العصاية والشومة . وأن
كانت البلد كلها زيك عموما . أنا
سيبهالك . وأن عشت فيها خلى بالك .
أنا راسى برأسك
مهــاود : طلعت هية كمان ورقة بس زي ما تكون بالألوان يا
ترى دة عقد كمان .
أراجوز : نفوسة بقيت أراجوزة
مهــاود : مالك حاسس بأية يا أراجوز
أراجوز : بالزمان ? الوحدة
مهــاود : أجيب دكتور
أراجوز : لأ . تعرف تجيب ناس يسمعونى . هو دة الدوا
مهــاود : والنبي
ما تزعل . وأن كان على نفوسة ولا يهمك هــ أجوزك ست ستها
وأسمائهم أحلى من أسمها : سوزى ورشا
? دودى
أراجوز : يظهر أنة خلاص . أرا أرا أرا أرا أراجوز (
يكح ) زي الزمان دة ما
شاب راحت عليك يا عجوز . بس لأ (
ضحكة الأراجوز ) أنا أنا أنا
فرقع لوز العمدة قاعد ? العرش .
وأولادنا مش لاقية البرش . وغفيرنا بقى
ياكل شيبسى . نفوسة مش راضية بلبسى .
يعنى عايزانى أسبسب شعري
وألبس برنيطة (ضحكة ) فشر أنا
الملك . أنا هنا أنا هنا ? الأرض دى حامى
الحما . ياما زمان علمتكم . ضحكتكم .
يمكن في يوم زعلتكم سامحوني ......
مش من قلوبكم ترموني . اللة يسامحكم .
( يخرج
زوحل حاملا الأراجوز ويكلمة ) معلهش
يا صاحبي غصب عنى سامحني . الكل
سابنا اللي سافر واللي هاجر واللي تاة وسط الزحام واللي لسة
نيام نيام . هو دة زمانا زمن الأغتراب .
عازز عليا فراقك لكن ما باليد حيلة .
مهــاود : أنت كمان
زوحـل : خلى بالك من البلد . اللعبة لسة ما أنتهتش (
يعطية دمية الأراجوز )
أراجوزنا بيك عايش مامتش خدة . أن
تهت يوم عن الطريق أسألة . حبة .
لاعبة . أفهمة 0 ( يخرج )
قدم هذا العرض المسرحى فرقة الحالاتية تأليف واخراج صاحب الحالة محمد قطامش
وملحن الحالة المتولى الشربينى والحالاتية رجائى فتحى وحسن محمود عباس وفاطمة جاد
![]() |
من عرائس الحالاتية |
كما قدم الحالاتيه الأرجوز كا فقرات منفصلة من خلال برنامجهم المنوع مع
بداية تقديم الثقافة الجماهيرية لأحتفلات ليالى المحروسة الرمضانية بمدينة
المنصورة وبما ان مؤسس الحالاتية كان المصمم الدائم لليالى المحروسة طوال مدة
اقامتها لم يقدم الأرجوز من خلال ( البرفان ) التقليدى بل كان يعتبر الأرجوز من
سكان المعمار الهندسى للحارة الرمضانيه بتنوعاتها من فرعونيه او فاطميه او ريفية
فكان للأرجوز بيتة فى صدارة الحاره ويتم الأرتجال يوميآ ووفق الحدث او المناسبة
المقدمة عل ان تكون فقرة الأرجوز من وحى ( بابات ) ابن دنيال فنحافظ على عبق
التناول الفنى بواسطة الأرجوز واستمر ذلك حتى عام 2009 تقريبآ ثم عاود الحالاتيه
تقديم الأرجوز مرة اخرى من خلال برنامجهم الدائم حت اليوم
إشترك بالنشرة البريدية
تحويل كود إخفاء محول الأكواد الإبتسامات إخفاء